Одним з проєктів Державної стратегічної програми розвитку залізничної інфраструктури є нова колія європейського стандарту. Це важливий аспект для подальшої інтеграції України до ЄС, пише сайт uzhhorodfuture.com.ua.
Головні вектори цього проєкту:
- Будівництво більш вузької колії за європейським стандартом шириною 143,3 см замість наявної зараз в Україні колії шириною 152 см. Довжина відрізку нової колії складе 22 км (від станції «Чоп» до перону залізничного вокзалу «Ужгород»).
- Реконструкція мереж та обʼєктів інженерного забезпечення, а також додаткових штучних споруд (здебільшого це мости: 3 малих, 1 великий та 1 пішохідний).
- Забезпечення нової колії напівавтоматичним блокуванням з двох сторін та диспетчерським мікропроцесорним обладнанням.
«Це важливий проєкт для зв’язку України з європейським транспортними шляхами. Будівництво колії підтримає грантовим співфінансуванням фонд ЄС Connecting Europe Facility (CEF). Саме завдяки успішній участі у конкурсному відборі проектів CEF ще в 2022 році Укрзалізниця отримала можливість розпочати цей проєкт.» – зазначив Віце-прем’єр-міністр з відновлення України – Міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков.
Урочисте укладення першої ланки колії
11 квітня 2024 року в присутності премʼєр-міністра України Дениса Шмигаля та голови правління АТ Укрзалізниця Євгена Лященка було змонтовано перші 20 метрів майбутньої європейської колії. Докладніше тут.
В травні розпочались роботи вже зі сторони Чопа. Це буде нова колія, тому будівництво її трохи ускладнене. Спочатку планується розчистити місцевість від дерев та кущів, після цього вкласти рейко-шпальну решітку, а вже потім укладати ланки. За основу буде братися стара колія, яку перекладатимуть із зазначеним зміщенням. В частині горловини станції в Ужгороді стару широку колію просто замінять на вузьку європейську.
Закладений термін виконання робіт — 14 місяців. Паралельно будуть вестись перемовини з провідними пасажирськими перевізниками Європи, трохи пізніше в планах — співпраця з вантажними компаніями.
Фінансування та заплановані сполучення
Метою реалізації цього проєкту є створення на Закарпатті великого транспортного хабу, який дозволить запустити пряме залізничне сполучення між країнами ЄС. В першу чергу планується звʼязати євроколією Ужгород з такими містами, як Відень, Братислава, Кошице, Будапешт, Прага, Бухарест, Дрезден та Белград.
“Цей проєкт на 50% фінансується за кошти ЄС програма Connecting Europe Facility. Це перший проєкт, який реалізується в нашій країні за рахунок грантових коштів ЄС. Тих грошей, які виділяються програмою Connecting Europe Facility, вистачить на 50% фінансування проєктної вартості цього об’єкта. Загальна вартість проєкту близько 20 млн євро. Першу половину фінансує ЄС у вигляді гранту, тобто це безповоротні гроші, друга половина – це гроші української сторони. Це можуть бути гроші Укрзалізниці, або кредитні гроші Європейського інвестиційного банку, або фінансування з бюджету. Поки ми схиляємося до варіанту використання грошей Укрзалізниці», — зауважив заступник міністра фінансів України Олександр Кава.
Наступним кроком після затвердження програми проєктування стане будівництво електрифікації, що дозволить використовувати електропотяги.
Також в планах реалізація аналогічних проєктів з Чернівців (від Вадут-Сірету) та Львова (з Мостиська 1). Наступний на черзі – Ковель.
А ось зі словацькою стороною у України трохи інший формат співробітництва. Зараз ведуться перемовини щодо організації навпаки широкої колії з Ужгорода до Кошице. Також в планах розбудова перону на словацькій стороні, впровадження шатлів до аеропортів, розширення прикордонної інфраструктури та пунктів пропуску.